22 września - Dzień bez Samochodu

W czwartek, 22 września 2005 w ramach obchdów Tygodnia Zrównoważonego Transportu, stowarzyszenie Łódzka Inicjatywa na Rzecz Przyjaznego Transportu wraz z Zarządem Dróg i Transportu organizuje przejazd rowerowy zachęcający do korzystania z tego środka lokomocji. Zbiórka rowerzystów o godz. 17 na ul. Piotrkowskiej przy Placu Wolności. Przejazd ulicą Piotrkowską na trasie Plac Wolności - aleja Józewskiego (miedzy ul. Zamenhofa i Al. Mickiewicza) w godz. 17:30 - 17:45. W trakcie przejazdu obowiązuje przestrzeganie zasad ruchu drogowego.

W punkcie docelowym odbędzie się impreza kończąca tegoroczne obchody Tygodnia Zrównoważonego Transportu. Miedzy innymi wręczone zostaną nagrody w konkursie dla posiadaczy biletów miesięcznych komunikacji miejskiej, organizowanym przez Zarząd Dróg i Transportu.

Dzień bez samochodu jest okazją do zwrócenia uwagi władz naszego miasta na problemy osób używających rowerów jako środka transportu. Nasze stowarzyszenie przygotowało listę postulatów, spełnienie których może sprawić, że Łódź stanie się kiedyś miastem naprawdę przyjaznym dla rowerów i pieszych, a zasady zrówno­wa­żo­nego rozwoju transportu nie będą tylko pustym hasłem i pretekstem do orga­nizo­wa­nia raz w roku festynów i imprez okolicznościowych.

Dyskryminacja transportu rowerowego - fakty:

  • Brak jakiegokolwiek programu utworzenia spójnej infrastruktury dla transportu rowerowego.
  • Za niskie kwoty przeznaczane są na rozwój infrastruktury rowerowej. W 2005 roku przewidziano w budżecie miasta ok. 65 mln zł na budowę i remonty dróg, w tym tylko 200 tys. zł przeznaczono na budowę ścieżek rowerowych.
  • Nowe ścieżki powstają co prawda przy okazji gruntownej modernizacji niektórych ulic (Rokicińska, Łagiewnicka, Zgierska) ale tak wybudowane fragmenty nie tworzą żadnego ciągłego i spójnego systemu dróg rowerowych. Dojazd rowerem z wielu dzielnic do centrum miasta wiąże się z pokonywaniem odcinków ulic, gdzie jazda jest bardzo niebezpieczna z uwagi na duży ruch kołowy.
  • Niska jakość wykonania oraz użycie niewłaściwych technologii powoduje, że budowane ścieżki rowerowe często nie nadają się do jazdy rowerami szoso­wymi, posiadającymi wąskie opony. Poprzeczne garby, krawężniki i szczeliny powodują duży dyskomfort w czasie jazdy rowerem bez amortyzacji.
  • Wykonane (lub tylko wytyczone) trasy rowerowe obfitują w absurdalne rozwiązania z zakresu organizacji ruchu, uniemożliwiające właściwe z nich korzystanie. Należy do nich w szczególności nagminny brak rozwiązań dla skrętów w przecznice. Wyjątkowym absurdem jest formalne utrzymywanie zakazu wjazdu dla rowerów na Piotrkowską od strony Piłsudskiego przy jeździe na wprost.
  • Kolizyjność z ciągami pieszymi – jazda pasem rowerowym wzdłuż ul. Mickiewicza stwarza znacznie większe zagrożenie, niż jazda rowerem ulicą.

Postulaty do władz Łodzi:

Przy okazji obchodów Tygodnia Zrównoważonego Transportu my, społeczność ludzi korzystających z rowerów jako środka transportu, zwracamy się z następującymi postulatami do władz naszego miasta Łodzi.

  1. Przeprowadzić analizę stanu i skorygować niewłaściwe rozwiązania w zakresie organizacji ruchu, ograniczające wykorzystanie istniejącej infrastruktury rowerowej.
  2. Reaktywować do końca 2005 zespół, który przygotuje strategię rozwoju transportu rowerowego dla Łodzi. W ramach tej strategii powinno się między innymi:
    • Odzyskać na ulicach w centrum powierzchnię zajmowaną przez parkujące samochody i przeznaczyć tę powierzchnię na pasy ruchu dla rowerów. Dla właścicieli aut przygotować parkingi wewnątrz kwartałów w ramach programu rewitalizacji śródmieścia Łodzi.
    • Przygotować projekt systemu dróg rowerowych stanowiących spójny i ciągły system komunikacyjny miasta.
    • Przygotować wnioski o współfinansowanie z funduszy UE programu realizacji przygotowanego projektu.
    • Wprowadzić strefy uspokojonego ruchu w centrum. Samochody jadące 30 km/h dużo lepiej współistnieją z ruchem pieszym i rowerowym.
  3. Przeznaczać corocznie co najmniej 5% środków z budżetu miasta, zaplanowanych na inwestycje drogowe, na infrastrukturę dla transportu rowerowego i pieszego.

 

Relację z zakończonej imprezy można przeczytać tutaj



| Aktualności | Stowarzyszenie | Projekty | Publikacje | Inwestycje | Technika | Historia |
 
© IPT-2005 - Łódzka Inicjatywa na Rzecz Przyjaznego Transportu (Ostatnia aktualizacja 2005-09-22)