Konferencja „Przyjazny Transport - Lepsze Miasto”

W piątek, 4 marca 2005 roku odbyła się pierwsza konferencja Stowarzyszenia IPT zatytułowana „Przyjazny transport – lepsze miasto”. Jej celem było przede wszystkim wskazanie możliwości oferowanych przez transport zbiorowy i ukazanie jego roli dla kształtowania się, życia i rozwoju miasta. Mamy nadzieję, iż konferencja stanie się przyczynkiem do rozpoczęcia szerokiej dyskusji społecznej na temat rozwoju transportu publicznego w Łodzi i regionie łódzkim, po której nastąpią niezbędne inwestycje transportowe.

Nasze podejrzenia dotyczące potrzeby stworzenia – obecnie nieistniejącego - forum dla dyskusji tematyki transportowej miasta sprawdziły się. Choć goście nie przybyli w ogromnej ilości – przez salę Teatru 77 przy ulicy Zachodniej przewinęło się łącznie nieco ponad 30 osób – to część z tematów budziła żywe reakcje publicznoś­ci. Wśród przybyłych gości byli m.in. prof Wiesław Starowicz - prezez Stowarzy­sze­nia Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Jan Raczyński - redaktor naczelny „Techniki Transportu Szynowego”, przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego, Urzędu Miasta Łodzi, MPK. W ciągu ponad pięciu godzin goście z zainteresowaniem wysłu­cha­li referatów bogato ilustrowanych zdjęciami, mapami i rysunkami. Podzielone były one na dwie zasadnicze części – dotyczącą Łodzi i organizacji transportu na jej terenie oraz województwa łódzkiego i transportu szynowego na jego obszarze.

Konferencja rozpoczęła się od przedstawienia ogólnych wytycznych jakimi należy kierować się przy tworzeniu sieci transportowej. Na przykładzie wielu interesujących zdjęć można było zobaczyć jak należy i jak nie należy organizować transportu w mias­tach, a zestawienia analogicznych miejsc z Europy Zachodniej i Łodzi nie­rzadko budziły żywą reakcję sali. Przykładem na realizację pewnych idei przyjaznego transportu w konkretnej rzeczywistości Łodzi był referat pana Przemysława Wnuka z Zarządu Dróg i Transportu na temat projektu Łódzkiego Tramwaju Regionalnego. Następne przemówienie dotyczyło problematyki dostępności transportu miejskiego, jako ważnego czynnika opisującego atrakcyjność komunikacji zbiorowej. W skali Łodzi posłużyło to do poważnej refleksji na temat proponowanej likwidacji linii na osiedlu Koziny oraz przedstawienia szeregu modeli na jej uratowanie. Ostatnia z prezentacji traktujących o komunikacji miejskiej ukazywała model transportowy obsługi centrum Łodzi opracowany w ramach programu rewitalizacji śródmieścia opracowanego przez konsorcjum „PROREVITA”.

Po krótkiej przerwie na skromny poczęstunek zaczęła się, nieco uproszczona ze względu na poślizg czasowy, część opisująca rzeczywistość kolejową w wojewódz­twie. Rozpoczęła się ona pokazem slajdów nowoczesnych kolei lokalnych, które, jak się okazało, wcale nie są przymiotem państw bogatych, gdyż nowoczesne szynobu­sy spotkać można także na Węgrzech, Słowacji czy w Rumunii (120 sztuk!). Natu­ralną kontynuacją tematu były szynobusy zakupione przez urzędy marszałkowskie wszystkich województw w Polsce – poza urzędem łódzkim. Pod koniec roku 2005 takich pojazdów będzie w Polsce już 70. Problematyka zakupu małych jednostek na lokalne trasy wywołała najbardziej ciekawą i burzliwą dyskusję – zainicjowaną przez pana Mirosława Szychowskiego z Urzędu Marszałkowskiego. W czasie ponad kwad­ran­sa udało się poznać wiele ciekawych faktów i przy okazji obalić kilka obiegowych mitów na temat współpracy samorządów z kolejarzami. Dla uspokojenia atmosfery następnym poruszonym tematem były koleje wąskotorowe w Polsce i na świecie. Prezentacja ta jasno pokazała, że kolej wąskotorowa wcale nie jest technicznie upośledzona i jej słaba pozycja w Polsce ma raczej podłoże mentalne i organiza­cyj­ne. W kolejnym wykładzie poruszono temat Narodowego Planu Rozwoju i perspektyw wykorzystania środków Unii Europejskiej zgodnie z zasadami zrównoważonego roz­wo­ju. Konferencję zakończyła prezentacja dotycząca możliwości i potrzeby stwo­rze­nia w regionie łódzkim zintegrowanego systemu transportu publicznego, w którym główną role od­gry­wałaby kolej. Pokazano jak można tę kolej lepiej wykorzystać w samej aglomeracji dzięki zapewnieniu wielu punktów styku z komunikacją miejską. Wyjaśniono koniecz­ność poprawienia przelotowości łódzkiego węzła kolejowego dla włączenia Łodzi w sieć połączeń dalekobieżnych.

Konferencja, która zakończyła się około godziny 18.15 potwierdziła także, iż ist­nieje zapotrzebowanie społeczne na informacje dotyczące problematyki transpor­to­wej, zwłaszcza dotyczącej najbliższego otoczenia – Łodzi, jej aglomeracji czy województwa łódzkiego. Widząc, iż konferencja spotkała się z zainteresowaniem, zapowiadamy, iż będziemy kontynuować starania na rzecz tworzenia w Łodzi pola do dyskusji problematyki transportu.

Serdecznie dziękujemy współorganizatorowi – Teatrowi 77, który niezwykle po­mógł nam w organizacji konferencji. Dziękujemy także panu Przemysławowi Wnukowi – za udział w prezentacji i rzetelne przedstawienie projektu ŁTR. Serdecznie dzię­ku­je­my wszystkim, którzy pomogli w organizacji konferencji, w szczególności Pani Danucie Dutkiewicz. Przede wszystkim pragniemy jednakże podziękować naszym gościom za przybycie i uczestnictwo w dyskusji i Wam właśnie chcemy obiecać, że konferencja, w której wzięliście udział będzie miała swoją kontynuację. A zanim ponownie spotkamy się na konferencji – zapraszamy do wspólnej pracy nad two­rze­niem lepszego miasta – nasze stowarzyszenie wciąż jest otwarte na nowe osoby i idee!

Materiały do pobrania:

Skrót referatów zaprezentowanych w trakcie konferencji [pdf]

Prezentacje programu PowerPoint:


Fotoreportaż z konferencji
 


Dziś za tymi drzwiami Teatru 77
jednoznacznie królowała
problematyka transportowa
 


Każdy z gości mógł dowolnie wybierać
spośród artykułów, projektów i informacji
opracowanych przez nasze stowarzyszenie
 


Doktor Jacek Wesołowski
prezentujący ideę przyjaznego
miasta
 


Główny Manager Projektu ŁTR
podczas referowania projektu
łódzkiego szybkiego tramwaju
 


Goście z zainteresowaniem wysłuchali
prezentowanych referatów
 
 
 
 


Konferencji towarzyszyła wystawa
zdjęć o tematyce transportowej,
wykonanychprzez członków IPT
podczas podróży po kraju i Europie
 


Zmęczeni goście mogli odpocząć przy
kawie, herbacie i skromnym poczęstunku
Łódź: 4 marca 2005


| Aktualności | Stowarzyszenie | Projekty | Publikacje | Inwestycje | Technika | Historia |
 
© IPT-2004 - Łódzka Inicjatywa na Rzecz Przyjaznego Transportu (Ostatnia aktualizacja 2005-03-04)