Konferencja „Przyjazny Transport - Lepsze Miasto”
W piątek, 4 marca 2005 roku odbyła się pierwsza konferencja Stowarzyszenia IPT zatytułowana „Przyjazny transport – lepsze miasto”. Jej celem było przede wszystkim wskazanie możliwości oferowanych przez transport zbiorowy i ukazanie jego roli dla kształtowania się, życia i rozwoju miasta. Mamy nadzieję, iż konferencja stanie się przyczynkiem do rozpoczęcia szerokiej dyskusji społecznej na temat rozwoju transportu publicznego w Łodzi i regionie łódzkim, po której nastąpią niezbędne inwestycje transportowe.
Nasze podejrzenia dotyczące potrzeby stworzenia – obecnie nieistniejącego - forum dla dyskusji tematyki transportowej miasta sprawdziły się. Choć goście nie przybyli w ogromnej ilości – przez salę Teatru 77 przy ulicy Zachodniej przewinęło się łącznie nieco ponad 30 osób – to część z tematów budziła żywe reakcje publiczności. Wśród przybyłych gości byli m.in. prof Wiesław Starowicz - prezez Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Jan Raczyński - redaktor naczelny „Techniki Transportu Szynowego”, przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego, Urzędu Miasta Łodzi, MPK. W ciągu ponad pięciu godzin goście z zainteresowaniem wysłuchali referatów bogato ilustrowanych zdjęciami, mapami i rysunkami. Podzielone były one na dwie zasadnicze części – dotyczącą Łodzi i organizacji transportu na jej terenie oraz województwa łódzkiego i transportu szynowego na jego obszarze.
Konferencja rozpoczęła się od przedstawienia ogólnych wytycznych jakimi należy kierować się przy tworzeniu sieci transportowej. Na przykładzie wielu interesujących zdjęć można było zobaczyć jak należy i jak nie należy organizować transportu w miastach, a zestawienia analogicznych miejsc z Europy Zachodniej i Łodzi nierzadko budziły żywą reakcję sali. Przykładem na realizację pewnych idei przyjaznego transportu w konkretnej rzeczywistości Łodzi był referat pana Przemysława Wnuka z Zarządu Dróg i Transportu na temat projektu Łódzkiego Tramwaju Regionalnego. Następne przemówienie dotyczyło problematyki dostępności transportu miejskiego, jako ważnego czynnika opisującego atrakcyjność komunikacji zbiorowej. W skali Łodzi posłużyło to do poważnej refleksji na temat proponowanej likwidacji linii na osiedlu Koziny oraz przedstawienia szeregu modeli na jej uratowanie. Ostatnia z prezentacji traktujących o komunikacji miejskiej ukazywała model transportowy obsługi centrum Łodzi opracowany w ramach programu rewitalizacji śródmieścia opracowanego przez konsorcjum „PROREVITA”.
Po krótkiej przerwie na skromny poczęstunek zaczęła się, nieco uproszczona ze względu na poślizg czasowy, część opisująca rzeczywistość kolejową w województwie. Rozpoczęła się ona pokazem slajdów nowoczesnych kolei lokalnych, które, jak się okazało, wcale nie są przymiotem państw bogatych, gdyż nowoczesne szynobusy spotkać można także na Węgrzech, Słowacji czy w Rumunii (120 sztuk!). Naturalną kontynuacją tematu były szynobusy zakupione przez urzędy marszałkowskie wszystkich województw w Polsce – poza urzędem łódzkim. Pod koniec roku 2005 takich pojazdów będzie w Polsce już 70. Problematyka zakupu małych jednostek na lokalne trasy wywołała najbardziej ciekawą i burzliwą dyskusję – zainicjowaną przez pana Mirosława Szychowskiego z Urzędu Marszałkowskiego. W czasie ponad kwadransa udało się poznać wiele ciekawych faktów i przy okazji obalić kilka obiegowych mitów na temat współpracy samorządów z kolejarzami. Dla uspokojenia atmosfery następnym poruszonym tematem były koleje wąskotorowe w Polsce i na świecie. Prezentacja ta jasno pokazała, że kolej wąskotorowa wcale nie jest technicznie upośledzona i jej słaba pozycja w Polsce ma raczej podłoże mentalne i organizacyjne. W kolejnym wykładzie poruszono temat Narodowego Planu Rozwoju i perspektyw wykorzystania środków Unii Europejskiej zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Konferencję zakończyła prezentacja dotycząca możliwości i potrzeby stworzenia w regionie łódzkim zintegrowanego systemu transportu publicznego, w którym główną role odgrywałaby kolej. Pokazano jak można tę kolej lepiej wykorzystać w samej aglomeracji dzięki zapewnieniu wielu punktów styku z komunikacją miejską. Wyjaśniono konieczność poprawienia przelotowości łódzkiego węzła kolejowego dla włączenia Łodzi w sieć połączeń dalekobieżnych.
Konferencja, która zakończyła się około godziny 18.15 potwierdziła także, iż istnieje zapotrzebowanie społeczne na informacje dotyczące problematyki transportowej, zwłaszcza dotyczącej najbliższego otoczenia – Łodzi, jej aglomeracji czy województwa łódzkiego. Widząc, iż konferencja spotkała się z zainteresowaniem, zapowiadamy, iż będziemy kontynuować starania na rzecz tworzenia w Łodzi pola do dyskusji problematyki transportu.
Serdecznie dziękujemy współorganizatorowi – Teatrowi 77, który niezwykle pomógł nam w organizacji konferencji. Dziękujemy także panu Przemysławowi Wnukowi – za udział w prezentacji i rzetelne przedstawienie projektu ŁTR. Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy pomogli w organizacji konferencji, w szczególności Pani Danucie Dutkiewicz. Przede wszystkim pragniemy jednakże podziękować naszym gościom za przybycie i uczestnictwo w dyskusji i Wam właśnie chcemy obiecać, że konferencja, w której wzięliście udział będzie miała swoją kontynuację. A zanim ponownie spotkamy się na konferencji – zapraszamy do wspólnej pracy nad tworzeniem lepszego miasta – nasze stowarzyszenie wciąż jest otwarte na nowe osoby i idee!
Materiały do pobrania:
Skrót referatów zaprezentowanych w trakcie konferencji [pdf]
Prezentacje programu PowerPoint:
Fotoreportaż z konferencji |
Dziś za tymi drzwiami Teatru 77 jednoznacznie królowała problematyka transportowa |
Każdy z gości mógł dowolnie wybierać spośród artykułów, projektów i informacji opracowanych przez nasze stowarzyszenie |
Doktor Jacek Wesołowski prezentujący ideę przyjaznego miasta |
Główny Manager Projektu ŁTR podczas referowania projektu łódzkiego szybkiego tramwaju |
Goście z zainteresowaniem wysłuchali prezentowanych referatów |
Konferencji towarzyszyła wystawa zdjęć o tematyce transportowej, wykonanychprzez członków IPT podczas podróży po kraju i Europie |
Zmęczeni goście mogli odpocząć przy kawie, herbacie i skromnym poczęstunku |